Hvordan ...
|
How to ...
|
|
|
Hvordan startes motoren?
|
How is the engine started?
|
Den korte udgave
- Check motorens oliestand.
- Slå strømmen til for begge batterier.
- Check dieselbeholdningen - tank og reservedunke.
- Tryk koblingen ind (frigear) og drej gashåndtaget til en 45° vinkel.
- Skub STOP-håndtaget og CHOKER-håndtaget ind.
- Sæt startnøglen ind og drej med uret til motoren starter.
- Check at der kommer vand ud af udstødningen i løbet af 2 minutter.
- Drej gashåndtaget mod top til motoren kører jævnt.
|
Brief Version
- Check the oil level of the engine.
- Turn on the current for both batteries.
- Check the level of diesel - tank and spares.
- Push the clutch in (neutral gear) and turn the gas handle to an angle of 45°.
- Push the STOP handle and the CHOKE handle in.
- Insert the engine key and turn clockwise until the engine starts.
- Check that water is ejected from the exhaust pipe within 2 minuts.
- Turn the gas handle towards top until the engine is running steady.
|
|
Den detaljerede udgave
- Check motorens oliestand
Den måles på samme måde som på en bil. Oliemåleren (A), hvis håndtag er en rund ring, som er malet rød, trækkes op, aftørres, sættes i og trækkes atter op efter 10 sekunder. Oliestanden aflæses på pinden.
Olie (SAE 20W/30) påfyldes ved at afskrue det blanke dæksel (B). Start med en ½ liter, mål igen og efterfyld, hvis nødvendigt, men kun til MAX-mærket.
- Slå strømmen til for begge batterier
Kontakterne er i motorrummet i styrbordsside. Kontakterne er røde og erslået til, når du ikke kan fjerne håndtaget.
- Check dieselbeholdningen - tank og reservedunke
I agterkisten, styrbords side, skrues fingerskruen af tanken. Pinden på flyderen bør stige 5 cm op af tanken. Hvis ikke fyldes på fra reservedunken.
Hvis du løber tør for diesel under drift, skal du fylde diesel på, og INDEN du starter motoren foretage en nødvendig udluftning. Følg instruksen for Hvordan startes motoren, hvis der har manglet diesel?
Efterlad IKKE en tom reservedunk. Fyld op og få refunderet hos kassereren. Diesel fra en servicestation for biler skal suppleres med ca. 10 dråber fra den lille beholder, som sidder på en af reservedunkene.
- Tryk koblingen ind (frigear) og drej gashåndtaget til en 45° vinkel
Tryk den røde knap (koblingen) ind på gashåndtaget og hold den mens håndtaget drejes til 45 grader til en af siderne.
- Skub STOP-håndtaget og CHOKER-håndtaget ind
Bagerst i bagbords handskerum sidder 2 håndtag. Begge skal være skubbet i bund. Er det meget koldt, kan du trække øverste håndtag ud, men kun under start af motoren. Ikke under normal brug.
- Sæt startnøglen ind og drej med uret til motoren starter
Nøglen finder du i øverste skuffe i kahytten. Hold til motoren starter - maks. 10 sekunder.
- Check at der kommer vand ud af udstødningen i løbet af 2 minutter
Hvis ikke slukkes motoren straks ved at trække STOP-håndtaget ud. Hvis kølevandet mangler, skal du foretage et Impeller-skift. Følg vejledningen Hvordan skiftes Impeller?.
- Drej gashåndtaget mod top til motoren kører jævnt
Lad den ikke gå i neutral før motoren går jævnt. Husk at gashåndtaget skal i neutral, så den røde knap (koblingen) springer ud, før motoren kan trække propellen.
|
Detailed Version
- Check the oil level of the engine
This is measured the same way as in cars. The oil gage (A) has round handle in red colour is pulled up, whiped clean and inserted back and left in for 10 seconds. Retract the gage and read the level on the gage.
Oil (SAE 20W/30) is added by removing the shinning cap (B). Start by adding ½ liter, measure again and add more if required, but only to the MAX-mark.
- Turn on the current for both batteries
The contacts are in the engine room in starboard side. The contacts are painted red and ON if you cannot remove the handle. "LYS" refers to auxillery current.
- Check the level of diesel - tank and spares
In the aft chest, starboard side unscrew the finger-screw on the tank. The gage should rise approx. 5 cm up from the tank. If not then add diesel from the spare Jerry cans.
If you run out of diesel during operation, skal du fylde diesel på, and BEFORE you start the engine air the engine according as described in How to start the engine if stopped by lack of diesel?
DO NOT leave an empty spare Jerry can. Refill it and get you expenses reimbursed from the chassier. Diesel from a service station for cars must be supplied by approx. 10 drops from the little container attached to one of the spare Jerry cans.
- Push the clutch in (neutral gear) and turn the gas handle to an angle of 45°
Push the red button and hold it (the clutch) on the gas handle while turning the handle 45 grader to any side.
- Push the STOP handle and the CHOKE handle in
In the back of the port side glove compartment 2 handles are present. Both must be pushed back. If it is very cold you can retract the top handle, but only while starting the engine. Not under normal operation.
- Insert the engine key and turn clockwise until the engine starts
The key is located in the top drawer in the cabin. Hold the turn until the engine starts - max. 10 seconds.
- Check that water is ejected from the exhaust pipe within 2 minuts
If not turn off the engine by retracting the STOP-handle. If the cooling water is not ejected you must replace the Impeller as described in How is the Impeller replaced?.
- Turn the gas handle towards top until the engine is running steady
Do not move to neutral (top) until the engine is running steady. Remember that the gas handle must be moved to neutral to release the clutch by the red button pops out before the engine engages the propellar.
|
Hvordan startes motoren, hvis der har manglet diesel?
|
How to start the engine if stopped by lack of diesel?
|
- Hvis du løber tør for diesel, skal du naturligvis fylde diesel på tanken fra reservedunken. Dernæst skal du fortage en vigtig udluftning, som beskrevet herunder:
- Drej udluftningsskruen, som er den 6-kantede bolt over (A), mod uret 1 omgang. Se motorreference A-14.
- Pump med den lille håndpumpe vist ved (B) og med fingeren indtil brændstoffet ved udluftningsskruen (A) flyder uden luftbobler. Se motorreference A-15 og B-4.
- Stram herefter skruen.
- Tør og opsug al brændstof som har flydt.
- Herefter skulle du gerne kunne starte motoren.
Hvis motoren stadig ikke starter
- Fra brændstoffilteret (motorreference A-13) følges slangen/røret frem til selve brændstofpumpen (motorreference B-4), men denne røres IKKE.
- Fra brændstofpumpen videre hen til dysen (motorreference A-5 og B-3) , hvor der også sidder en lille skrue.
- Denne løsnes og motoren startes og slukkes igen, når den rene diesel flyder herfra.
- Stram skruen og start motoren.
- Så skulle den gerne køre, fordi systemet nu er helt udluftet.
|
- If you run out of diesel, you must of course fill the tank from the spare can with diesel. Next, perform an important vent, as described below:
- Turn the bleed screw, which is the hexagonal bolt (A), counterclockwise 1 turn. See engine reference A-14.
- Pump with the small hand pump shown at (B) and with your finger until the fuel at the vent screw (A) flows without air bubbles. See engine reference A-15 and B-4.
- Then tighten the screw.
- Dry and absorb all fuel that has flowed.
- Then you should be able to start the engine.
If the engine do not start
- From the fuel filter (engine reference A-13) follow the hose / pipe to the fuel pump itself (engine reference B-4), but DO NOT touch it.
- From the fuel pump on to the nozzle (engine reference A-5 and B-3), where there is also a small screw.
- This is released and the engine is started and switched off again when the pure diesel flows from here.
- Tighten the screw and start the engine.
- Then it should run because the system is now completely vented.
|
|
|
Hvordan tilsluttes landstrøm (230 vac)?
|
How is power from shore applied (230 vac)?
|